- Tesla en Fastned vechten het besluit van de Bundeskartellamt aan om bouw van snelladers langs de Duitse Autobahn aan een monopoliehouder toe te kennen.
- Tank & Rast beheert 95 procent van de tankstations en rustplaatsen langs de Autobahn en mag nu uitbreiden met laadpalen.
- Het besluit van de toezichthouder stelt dat laden ook onder tanken valt, maar Tesla en Fastned zeggen dat het een compleet andere business is.
- Lees ook: Nieuw subsidiepakket van €600 miljoen in de maak voor elektrische occasion
De Duitse kartelwaakhond, de Bundeskartellamt, heeft goedkeuring gegeven voor een onderhandse aanbesteding voor het plaatsen van laadpalen langs de Autobahn. Tank & Rast, dat uitbater is van 95 procent van alle tankstations en rustplaatsen langs de Duitse snelweg, wilde graag uitbreiden met laders voor EV’s, wat mocht van de waakhond. Maar Fastned en Tesla zijn het niet eens met deze beslissing en eisen nu een openbare aanbesteding, schrijft het Duitse Focus.
De uitbreiding is mogelijk omdat Tank & Rast en de toezichthouder stellen dat het opladen van EV’s onder dezelfde business als het verkopen van brandstoffen valt. Maar juist op dat punt beweren Fastned en Tesla dat dit niet het geval is. Volgens de twee partijen is het een andere tak van sport met een ander business- en verdienmodel.
Tank & Rast maakt op dit moment gebruik van Ionity, EnBW, MER en Eon-Innogy als aanbieders van laadpalen op de locaties die ze beheren. Maar de laadmogelijkheden op de tankstations snel uitbreiden, lijkt niet hoog op de agenda te staan van de partij. Pas sinds de Duitse autofabrikanten heel duidelijk hebben gemaakt dat ze zich richten op het maken van EV’s, is de uitbater actief aan het werk geslagen met het plaatsen van laadpalen.
Eerdere pogingen tot samenwerking werden geblokkeerd
Tesla en Fastned stellen dat ze door de monopoliepositie van Tank & Rast, dat tot 1998 een overheidsinstantie was, geen kans krijgen om zelf ook snellaadstations langs de Autobahn aan te leggen. In 2021 zouden de twee partijen al in conclaaf zijn gegaan met Tank & Rast om op bepaalde locaties een laadstation te bouwen, maar dit zouden de Duitsers geblokkeerd hebben.
Het uitdagen van de aanbesteding gaat dan ook om meer dan alleen mogen plaatsen van laadstations. Het zou moeten leiden naar gelijkere kansen voor andere partijen, wat uiteindelijk goed zou moeten zijn voor de concurrentie en dus ook voor de klanten die mogelijk eerlijkere prijzen aan de stekker betalen.
Maar tot die tijd doet het proces precies het tegenovergestelde. Niemand durft op dit moment laadpalen te plaatsen tot de rechter uitspraak doet. En dat zorgt ervoor dat de hoognodige groei van laadmogelijkheden achter dreigt te lopen. Tot overmaat van ramp lijkt het erop dat de zaak nog wel even loopt. Er wordt rekening gehouden dat er pas tegen het eind van 2023, of begin 2024 een uitspraak volgt.